Trendspaningar från Retail Summit & firande av handelns stjärnor under Retail Awards!

CE0B19DF-B02B-4A87-BC71-D21EFC90ABEF

Vi summerar gårdagens branschevent organiserat av Svensk Handel och Svensk Digital Handel där giosg var på plats som sponsorer för Årets Internationella Expansion. Läs mer om paneldebatter mellan branschledare från Ikea, Microsoft, Lyko, Kicks, Gina Tricot, Martin & Servera, Mio, m.fl vid Nordic Retail Summit & Retail Awards, 6 oktober 2022.

“The winter is coming”

Dagens första tal inleddes av Svensk Handels vd, Sofia Larsen. Sofia konstaterade att handeln står inför stora utmaningar och att många är oroliga över det ekonomiska läget. Företag står inför tuffa prioriteringar, men det finns ljus i tunneln när det kommer till lärdom och förändring. Cirkulära affärsmodeller bör man se som möjligheter istället för hot.

“Det går fortare nu än någonsin och den digitala omställningen rusar på, vad blir nästa steg? Den digitala identiteten blir viktigare, vad betyder det för handeln?”, något som skulle komma att diskuteras vidare under dagen.

Megatrend 1: Geopolitiska utmaningar på den internationella arenan – konsekvenser för handeln – Anders Borg, tidigare finansminister

Anders Borg inledde sitt tal om det geopolitiska läget idag. Vi befinner oss i en besvärlig period och inflationen har slagit till i världsekonomin. Den höga inflationen kommer nu behöva pressas tillbaka, kommenterade han, och det är inget som kommer försvinna på kort sikt.

Samtidigt står Sverige starkt. Vi har en välfungerande arbetsmarknad, vi har starka finanser, välfärdsbolag som Scania, Astra, Volvo, mfl. Sverige är också enormt starka inom entreprenörskap, startup och tech- branschen. Vi har med det blivit en av de mest framgångsrika ekonomierna. “En svensk 70-åring är mer digital än en brittisk medelålders, och vi har ett starkt entreprenörsklimat idag”, kommenterade han.

Paneldiskussion: Anders Borg, tidigare finansminister – Sofia Larsen, vd Svensk Handel – Liv Forhaug, vd & koncernchef Martin & Servera – Lena Sellgren, chefsekonom, analyschef Business Sweden, Björn Lindblad – vd Mio

I paneldebatten diskuterade man sedan vidare kring utmaningar. Förändring krävs, hur går man vidare? Hur tänker man i dessa tider och vilka utmaningar står vi inför?

Björn Lindblad började på Mio för 2,5 år sedan. De började känna av obalansen under Q4 2019. Parera blev det nya planera, kommenterade han. “Många handelsföretag kommer ha nytta av det här. Vi har laddat. Vi ska göra det här klokt. Gör vi det, så kommer det bli en lärdom. Vi laddar vår ryggsäck mentalt när vinden vänder”. Mio peppar sina medarbetare, och det gäller att acceptera läget.

Björn menar att det gäller att lägga tid på det man kan påverka. Mio investerar mycket i sina kundmöten och driver ett hälsoprojekt som ämnar för att uppmana sina kunder att sänka temperaturen i sovrummet och på så sätt energispara.

Liv Forhaug från Martin & Servera berättade att de tappade starkt i försäljning under pandemin. “Det vi ser nu är självklart allt det som kommer framför oss. Men när vi tittar på våra egna siffror så märker vi inte så mycket, ännu. Människor går fortfarande på restauranger och evenemang som idag. Det kommer att se okej ut för oss fram tills juli kanske, sedan känns det inte så muntert”. Så vad kan man göra? “Vi har övat på att dra ner. Vi vet väl vad vi kan göra. Lärdomen är att det är oerhört jobbigt att skala upp igen. Dessa turbulenta tider ger möjlighet att flytta fram positionerna och vi är noga med kostnader, men det är också en möjlighet att flytta fram och investera i digitalisering”.

Konkreta tips från panelen:

• Inför genomarbetade prisstrategier. Det går att höja priserna
  • Ta tag i era kostnader i ett tidigt stadie
  • Ha koll på kassaflöden och balansräkning
  • Handeln har en god framtid. Fundera på din flexibilitet
  • Ha ännu mer kunskap och förståelse för din affär
  • Förstå din marknad
  • Blicka framåt, var beredd på chockvågor

IMG_5548-1

Megatrend 2 paneldebatt: Den perfekta staden – handeln i vår urbana framtid. Jonas Karlén, vd Adlibris – Julian Lee, Grundare och vd Airmee – Alexander Ståhle, vd Spacescape och Placetoplan – Freddy Sobin, vd Kicks – Veronica Palmgren, Urban development director Citycon

Under denna panel diskuteras den fysiska och digitala butiken. Freddy Sobin, vd på Kicks som säljer skönhetsprodukter, berättade att Kicks har en stark omnikanal-position och har både fysisk och digital försäljning. Deras målgrupp besöker gärna deras butiker som ligger i gallerior.

“Många fler har blivit digitalt mogna och många uppskattar den fysiska butiken också. Företag kommer att behöva utmana sig själva och inte bara ha stereotypiska butiker, utan man kommer behöva se sin butik mer som ett händelsecentrum med kunden i fokus”.

Han kommenterade också att de är oroliga över vad de har framför sig. Den fysiska butiken kommer möta utmaningar som aldrig förr. Kicks har en stark position på sociala medier där de använder sig av live shopping, videos och kommunicerar mycket med sin målgrupp i form av att bygga community.

Jonas Karlén som är vd på Aldibris
påpekade att e-handeln är en samtransport. Man ska se upp att sätta e-handeln mot den fysiska butiken, då de lever i symbios och vi bör omfamna det och se möjligheterna. I storstäder är den fysiska butiken fortfarande stark, men i småstäder kan e-handeln komma att betyda väldigt mycket mer.

Julian Lee berättade att när e-handeln ökar blir det också miljövänligare. Airmee ämnar för logistik och transporter. “Det finns mycket mer att göra när volymerna ökar. E-handeln leder till mycket mer trevligare vibe i olika stadsdelar. För 10 år sedan var det mer fokus på butiker men nu gör fler sina köp online istället. De fysiska butikerna måste steppa upp som upplevelsecenter.”

Megatrend 3 paneldebatt: Den cirkulära ekonomin – Emma Garrote Fredman, global hållbarhetschef- och produktionschef, Gina Tricot – Eva Karlsson, vd Houdini Sportswear – Tom Thörnblom, kommunikationschef- och hållbarhetschef, Lyko – Sara Resvik, vd och partner Backing Minds – Lena Herder, Retail country manager, chief sustainability officer, IKEA

I samtal om miljöpåverkan berättade Lena Herde att IKEA planerar för att vara 100% cirkulära. Det innebär att de står på den största banvändningen framåt. De går ifrån en linjär affärsmodell till att bli klimatpolitiska 2030. “Det beror hur och var vi möter våra kunder, hur vi utvecklar och köper in material. Det är i princip hela näringskedjan som berörs. Vi kommer att jobba tillsammans med andra aktörer på marknaden för att nå detta mål.”

Tom Thörnblom från Lyko berättade att det handlar om att försöka få sina kunder att förstå vad det är dem köper innan de handlar. De jobbar mycket med information och deras försäljning sker till 90% online. De startade ett miljöprojekt under fyra veckor där lärde sig jättemycket. Tillsammans med Instabox testade de att leverera produkterna kunderna köpt i en miljövänlig låda som sedan togs tillbaka av Instabox när man levererat produkten. I vanliga fall får kunden hem produkten och vet inte var eller vad de ska göra av kartongerna, därmed otroligt mycket som slängs i onödan. Med detta projekt lärde de sig om hur bra det går att påverka om man samarbetar med andra aktörer i kedjan.

Megatrend 4: The Metaverse, konsumenttrender och handeln i ett digitaliserat samhälle. Paneldebatt: Kunal Chopra, Frame – Linda Pimmeshofer, Microsoft – Wilhelm Sporrong, Gamifiera – Barbara Wallin Hedén, Snapchat – Sara Öhrvall, Axel Johnson

Till sist intog Emma Chiu, Global Director på Wunderman Thompson Intelligence, scenen för att prata om The Metaverse.

Hon började med att fråga publiken om hur många som testat metaverse. Det konstaterades att metaverse är störst bland millennials, men kommer växa markant. Hon jämförde det med när man först talade om internet. “The Internet may be just a passing fad as millions give up on it”. “What is the internet? 1990’s, what is the Metaverse? 2020’s.”

Enligt en undersökning har Wunderman Thompson kommit fram till följande statistik:

• 32% har hört om termen ‘metaverse’ i juli 2021
  • 74% har hört om termen ‘metaverse’ i mars 2022
  • 74% tror att metaverse är framtiden
  • 72% håller med om att det är den nästa stora händelsen.

En intressant aspekt från Linda Pimmeshofer på Microsoft var att man sett företag starta en klädkollektion i metaverse för att sedan få en förståelse och indikation av intresset, och därefter producerat en klädkollektion. Det är både miljövänligt och kan spara stora kostnader.

Barbara Wallin Hedén från Snapchat berättade att AR är framtiden för handeln. Inte bara framtiden utan det som pågår nu. Allt fler företag fokuserar på försäljning via snapchat eller andra sociala medier, och ett exempel från Barbara är att det då går från relation till försäljning. Globalt så använder 250 miljoner snapchat varje dag. Försäljningen driver ner returer med 25%.

Wilhelm Sporrong på Gamifiera berättade att kundupplevelsen har blivit bortglömt av många handlare, och man måste fokusera mer på hela kundresan och upplevelsen. Genom spel, upplevelser, kreativitet. “Det innehållslösa är dödstrist.”

Retail Awards – Årets Internationella Expansion

emmy_47A3012 (1)
Vi tackar för en väldigt inspirerande dag fylld med trendspaningar, paneldiskussioner, intressanta diskussioner med branschkollegor och partners. Kvällen till ära på Retail Awards var giosg stolta sponsorer till Årets Internationella Expansion och de nominerade var: Matsmart, Cake och Lisa Yang.

John Goliats, Country Director Sverige delade med glädje ut priset till kvällens vinnare som var: Matsmart! Stort grattis och tack till juryn för en välformulerad motivering.

Tack till Svensk Handel och Svensk Digital Handel för ännu ett lyckat event!

Nyheter , ehandel , detaljhandel