Driving Digital: Hur bilhandlare kan bemöta branschens utmaningar 2022

0522-driving-digital-main

12 maj, 2022. Giosg närvarade på Driving Digital, ett event anordnat av NFDA UK som tog plats i Londons Central Hall i Westminster under torsdagsförmiddagen. Giosg var på plats som sponsorer och är även medlemmar i den Engelska föreningen. Eventet började med samtalsämnen kring en del mörka prognoser för den post-pandemiska framtiden, men trots den svåra marknadssituationen fanns det hopp i luften.

Bilhandlarna som lämnade eventet tog med sig en hel del tips och verktyg på hur utmaningarna inom branschen ska bemötas. I denna text tar vi upp viktiga takeaways från Driving Digital eventet – häng med!I de

Stora förändringar och trender inom bilindustrin

Bilhandlare bemöter just nu många svårigheter. Utöver den globala pandemin – som har haft en dramatisk inverkan på bilindustrin, så lider Storbritannien av hyperinflation. “Konsumentförtroendet är även lägre än någonsin,” förklarade Owen Edwards från konsultföretaget Grant Thornton.

Problem med leveranskedjan, höga bensinpriser och inflation är några av de ämnen som togs upp som störande i den nuvarande marknaden.

“Vi möter just nu den mest utmanande marknaden sedan lockdown,” instämde Chief Marketing Officer Kim Costello från Pendragon. “Marknaden har varit i ett skede av ständig förändring,” tillade Costello.

Ovanpå detta orsakar kriget råvarubrist från fabriker i Ryssland och Ukraina. Många biltillverkare har också stoppat produktionen och försäljningen i Ryssland, såsom Volvo Trucks och Jaguar Land Rover, sade Edwards.

Det kommer dröja till 2023-2024 innan fordonet som produkt kommer att nå pre-pandemiska nivåer igen, förutspådde Edwards i sin presentation.

“Det finns många faktorer som skapar oro,” instämde Ian Plummer från Auto Trader.

Men allt är inte kört (ordvits avsedd). Det finns sätt som bilhandlare kan anpassa sig efter utmaningarna.

Nyckeln till överlevnad och framgång ligger vid hur vi kan dra nytta av och omfamna förändring, sade Plummer.

presentaion driving digital

Frammarschen av elektriska fordon

Enligt Ian Plummer från Auto Trader så är elbilar, förändringar i kundbeteende och digitalisering  de tre största faktorerna som orsakar den stora förändringen just nu inom bilindustrin.

Efterfrågan av elbilar har ökat enormt de senaste åren. Enligt Marc Palmer från Auto Trader, kommer elbilar stå för 45% av nybilsförsäljningen år 2025. Och vid 2026, förutspår Auto Trader att alla bilar som är upp till ett år gamla kommer vara elektriska.

Ökningen av elfordon orsakas av toppar i bränslepriserna, samt av mandat för elfordon som har fastställts av den brittiska regeringen. En annan bärande faktor är tillgången. Nya (elektriska) bilar lanseras hela tiden, sade Plummer. Det här innebär att konsumenter har stora valmöjligheter när de ska välja elbil. “Valmöjligheter skapar en ny sorts marknadsdynamik,” sade Palmer.

Förändringar sker väldigt snabbt. Även om det tillkommer fler och fler bilmärkesalternativ, råder det en ganska begränsad tillgång på olika typer av bilmodeller. De flesta elbilar är fortfarande små, dyra och inte alltid lämpliga för barnfamiljer.

En stor andel av elbilsmarknaden går till nya elbilar, men intresset för begagnade elbilar ökar.

“Endast 40 000 av alla bilar som sålts i Storbritannien var begagnade elbilar,” meddelade Palmer.

Även om förfrågan efter elbilar ökar, finns det en del utmaningar. Många biltillverkare skulle kunna förbättra sig när det gäller att marknadsföra de stora fördelar som tillkommer med elbilar. Elbilar kostar oftast mer än bränslebilar, men driftskostnaderna är betydligt billigare. Detta är något som bilhandlare borde kommunicera ut till deras konsumenter.

Elbilar kan spara upp till 1700 kr per 1600 km på driftskostnaderna, sade Palmer.

Vem köper en elbil?

Under sin presentation More than electric dreams, bröt Palmer ned den typ av persona som är intresserad av elfordon.

Såhär ser personan för elbilsköp ut:

🟣 Årlig hushållsinkomst som överskrider 600 000 kr.

🟣 Äldre än 45 år.

🟣 Tillhör höginkomsttagare.

Överraskande nog så spelade det inte så stor roll huruvida en person bodde nära en allmän laddningsstation eller inte. De flesta laddar hemma, så allmänna laddningsstationer är inte alltid avgörande, enligt Palmer.

Däremot konstaterade Palmer att det inte finns tillräckligt med allmänna laddningsstationer i relation till ökningen av andelen elfordon.

En annan intressant poäng som Palmer gjorde, är att elbilskonsumenter inte är så varumärkeslojala. Listan över bästsäljande elbilar förändras ständigt.

Tesla spelar dock i en liga för sig. “Tesla är inte med i diagrammet, eftersom vi ville se vilka  traditionella varumärken som växer inom elbilsmarknaden,” sade Palmer. Publiken började skratta när de såg diagrammet där Tesla var inkluderad. Tesla totalt dominerade diagrammen.

tesla diagram

Förändringen i kundbeteende

Det som har påverkat bilindustrin allra mest är konsumentbeteendet, menade Ian Plummer från Auto Trader.

Konsumenter blir mer och mer öppna för att köpa en bil online, och Storbritanniens digitala ekonomi är den mest snabbväxande i världen. Två tredjedelar av bilköpare vill genomföra majoriteten av deras bilköp online, uppgav Plummer.

Kim Costello från Pendragon lade till än mer perspektiv till frågan. Hon tror att 100% av bilköparna börjar sin bilköpsresa online, även om de flesta inte är redo att helt och fullt genomföra bilköpet online.

Värdet av tillit och förbättrade hybriderfarenheter

På Driving Digital eventet nämndes förbättrade kundupplevelser som centrala när det gäller att övervinna de utmaningar som orsakar förödelse i branschen. Att förbättra ryktet om bilbranschen som en pålitlig bransch var något som också nämndes under eventet.

Tillit till varumärket är ännu viktigare när du säljer bil online, säger Plummer. Du måste kunna ge kunden en helt bekymmersfri online-erfarenhet.

Kunden vill ha valmöjligheter och förbättrade leveransmöjligheter. “Ge dem (kunderna) vad de vill ha.”

Costello höll med, och betonade vikten av att ha rätt typ av interaktioner vid rätt tillfälle med kunden.

Costello anser att bilhandlare måste lyssna på deras kunder. En del bilhandlare tvingar sina kunder till digitala köp, trots att det är få som är redo att genomföra ett bilköp helt onlinebaserat.

Bilhandlare bör fokusera på en hybridmodell, där köpresan mot en bil sker främst online. Det är vad de allra flesta konsumenter vill, enligt Costello.

En annan sak som Costello nämnde är att kunder vill ha personaliserade onlineupplevelser, utan att ge bort deras data. Detta visar på vikten av förstapartsdata

Konsumenter i Storbritannien har också börjat kräva köpupplevelser som är än mer konsumentbaserade, sade Costello. Detta har redan varit på tapeten i USA.

Du måste vara redo att möta din kund där de befinner sig i köpresan, tillade hon.

“Vår data tyder på att vårt bemötande är avgörande. Människor vill fortfarande handla från andra människor,” sade Neil Addley från Judge Service i sin presentation.

Drontens öde och kraften i merförsäljning

Efter ett antal presentationer fulla med data och diagram, väckte Neil Addley från Judge Service publiken när han tog fram en leksaks dront. Han förklarade att dronten dog ut för att den inte kunde anpassa sig till den nya miljön, med nya rovdjur och begränsade förnödenheter. Samma öde väntar de bilhandelsföretag som inte anpassar sin strategi inför denna nya utmanande marknad.

Addley lade också till att konsumenter faktiskt uppskattar när försäljare erbjuder merförsäljning på deras produkter.

Merförsäljnigens påverkan på promoter score

Fynd från de bästa bilhandlarna inom digitalisering

Sist på scenen var Eddie Hawthorne från Arnold Clark, Storbritanniens marknadsledare inom digital försäljning.

Han visade upp några imponerande siffror på Arnold Clarks digitala försäljning från de senaste två åren. Under 2020, så interagerade 70% av deras konsumenter med dem digitalt. Under 2021 så hade den siffran stigit till 90%.

“Digitaliseringen har drivit vår lönsamhet,” konstaterade han.

Några imponerande siffror från Arnold Clark:

🟣 5 miljoner fler webbesökare under 2021 jämfört med 2020.

🟣 275 000 fordon såldes digitalt 2021 (90% av den totala försäljningen).

🟣 Onlinebokningar ökade med 23 000 under 2021, jämfört med 2020.

Arnold Clark imponerar med deras digitala tjänster. En kund kan få en virtuell bilvisning, göra onlinebokningar, genomföra check-outs online, använda deras click and collect-service, samt få en “hälsokontroll” för din elbil online. Arnold Clark har även en app som används aktivt av många av deras konsumenter.

“Den digitala resan är här för att stanna, och det är vad kunden vill,” avslutade Hawthorne.

Sammanfattningsvis

Bilhandlare måste anpassa sig inför den nya marknaden genom att lyssna till sina konsumenter, vara mer digitalt kunniga, samt bygga upp förtroende för deras varumärke. Det finns potential för stora vinster trots de pågående utmaningarna, så länge du inte upprepar dronten vad dronten gjorde; vilket var att göra ingenting i en föränderlig miljö.

Om du vill läsa mer om digitaliseringen av bilindustrin, kolla in vår data från vår Car Trend 2022 undersökning.

Bilindustri , Elbil